Підготовка до школи, про що це?
В першу чергу дитина повинна фізіологічно бути готовою до школи. Що це означає. Це означає, що дитина повиннамати розвинену дрібну моторику – впевнено тримати олівець, вміти вирізати ножицями, мати хорошу фізичну координацію (вміти бігати, стрибати, лазити, кидати м’яча), вміти правильно перенести графічний малюнок у зошит та за допомогою сенсорних аналізаторів, а саме: слуху, зору, тактильних відчуттів досліджувати навколишній світ. Ви вдома можете провести простий експеримент: попросіть дитину правою рукою доторкнутися до лівого вуха, провівши руку над головою. Якщо дитина торкається, то це означає, що у дитини відбувся стрибок у зрості, що полягає в суттєвому подовженні рук і ніг. Отже, тіло сформувалося і має достатню рухливість і силу.
У дитини повинні бути достатньо розвинені соціальні навички.Звертаємо увагу на самостійність (застібає гудзики, блискавки, користується туалетом, виконує гігієнічні процедури, слухає і виконує інструкції дорослого), на базові навички (розпізнає кольори, числа, чи виконує прості завдання). Дитина яка йде до школи, наприклад малюючи людину повинна намалювати і всі частини тіла, і все повинно бути пропорційно (голова менша, а тулуб більший, руки і ноги з пальцями), а також має вміти змалювати точки за зразком.Звертаємо увагу на те, чи знаходить спільну мову з однолітками або навпаки уникає спілкування і надає перевагу самостійним іграм. Збираючись до школи дитина повинна вміти взаємодіяти з іншими дітьми, людьми. Щоб не було проблем з взаємодією батькам потрібно більше спілкуватися з дітьми, грати в сімейні ігри, запитувати у дітей і допомагати їм знаходити відповіді на запитання. Дитина повинна вміти просити про допомогу, домовлятися, допомагати іншим, приймати відмову на прохання, дотримуватися інструкцій, працювати в групі (тобто у неї повинні бути розвинені навички комунікації та соціальної взаємодії).
Дитина має бути психологічно готовою. Дивимося на концентрацію та увагу дитини (чи сидить, чи виконує тривалі завдання, чи зосереджена). Якщо дитина не запам’ятовує або слабо запам’ятовує матеріал, не орієнтується право, ліво, не орієнтується на листочку – це ознаки психологічної неготовності.
А ще дитина повинна вмітиконтролювати свої емоції, адекватно приймати поразку чи зауваження дорослого. І ще що дуже важливо мати мотивацію до навчання, бо дуже часто чую від батьків, які скаржаться на те, що діти говорять, а для чого мені ця школа, для чого мені писати, читати, вчити.
Якщо у дитини будуть сформовані навички соціальної взаємодії, комунікації, у неї розвинені увага, мислення, емоційно – вольова сфера, слухове та зорове сприйняття і саморегуляція, тоді вона буде готова засвоювати матеріал і даватиметься навчальний процес.
Дитина повинна мати достатній мовленнєвий розвиток.
А саме:
- правильно вимовляти всі звуки;
- вміти узагальнювати предмети однієї тематичної групи (тварини, птахи, комахи і т.д);
- знати пори року та їх основні ознаки;
- говорити граматично правильно;
- вміти розповідати за малюнком та описувати предмети;
- орієнтуватися у просторі та вживати у мовленні прийменники (у (в), на, над, під, за, між;
- словник відповідав віку.
Важливо, щоб дитина могла виражати свої думки, бажання, потреби. Щоб розуміла слова, які вживаються в навчальному процесі та могла активно їх використовувати. Розуміла і виконувала прості мовленнєві інструкції, підтримувала діалог, відповідала на питання і задавала їх самостійно.
Якщо у дитини порушена звуковимова (то це веде за собою труднощі в оволодінні навичками читання, письма, уповільненого темпу мислення), порушений фонематичний слух (дитина не розрізнятиме звуки, не визначатиме чи є в слові саме цей звук, не називатиме перший і останній
звук, не відбиратиме слова з певним звуком). То це також веде до труднощів в оволодінні читанням і письмом. Дитина під час читання і письма буде заміняти звуки, пропускати літери або навпаки писатиме зайві, переставлятиме літери, склади. Обмежений словниковий запас приведе до труднощів у побудові речень, відповідей, та і до труднощівв самому спілкуванні.
Руку до письма слід готувати заздалегідь, а це розмальовки. Хто нелюбить розмальовки, той може ліпити, або вирізати, або працювати з дрібними деталями в іграх (пазли, мозаїка). Якщо цього не робити буде велике навантаження на кисть руки, дитина швидко втомлюватиметься і темп написання в школі буде дуже повільний. Дітям, які готуються до школи слід давати прописи. Вони вчать правильно тримати олівець, точно проводити лінії. При роботі з прописами діти вчаться сидіти і бути зосередженими. Рекомендовано з 4 років починати займатися простими прописами і поступово переходити до букв.
Багато батьків хотять ще до школи навчити читати, але більшість дітей вчиться читати коли пішли у школу, хто в 5 , хто в 6, а хто і в 7 років.
Дитина готова до читання тоді, коли у неї є мотивація. Коли вона цікавиться книжечками, любить слухати коли читають батьки. Коли дитина знає, що таке книжка, що таке букви, слово. Ну і звичайно тоді, коли у неї розвинений словник, вона знає літери, вміє розповідати. Якщо цього немає, не потрібно рано навчати дитину читати.
На сьогоднісучасні технології (телефони, планшети) є невід’ємною частиною життя, і діти часто з ними знайомляться ще задовго до школи. Дитина не говорить, але вміє щось там наклацати в телефоні і сидіти за ним. Так легше батькам. Дитина не вередує, мовчки сидить і добре. А тоді батьки беруться за голову. Що повинен чи повинна заговорити, але мовлення немає вчасно, а це ознаки затримки мовлення, яке веде за собою в подальшому великі труднощі до опанування новими знаннями, уміннями і навичками в школі. Це великий бар'єр у спілкуванні з однолітками, батьками, педагогами. Пасивне використання гаджетів (коли дитина просто дивиться відео, ігри) не стимулює мовлення. Коли дитина довгий час проводить перед телефоном дивлячись відеоігри чи мультики, вона звикає до того, що швидко змінюється кадр, яскраві образи і дитина особливо не затримує свою увагу. А це призведе до того, що їй буде важко зконцентруватися на розмови, бесіди, на будування складних речень.
Чому на скільки важливо слідкувати за тим, скільки часу дитина проводить в телефоні? Однозначно в телефонініхто не сидить ось так (рівно спину, телефон перед собою). Всісидять з нахиленоюшиєю. Відповіднозакріплюється неправильна постава, внаслідокцьоговідбуваєтьсятискязика на зуби і дитинамаєпроблеми з прикусом. А неправильний прикус – цетруднощі у вимовізвуківта неправильнедихання.
Я не говорю, що не користуйтеся ними, але їх можна використовувати з користю. Ті самі вправи з логопедом, руханки, навіть той самий мультфільм вже з старшими дітками можна після перегляду обговорити. Як буде використовувати телефон дитина залежить від вас.
Хочу дати вам коротенькі поради:
- розкажіть дитині про школу (що дитина там буде робити, які ситуації можуть траплятися з однокласниками, як правильно вирішити конфлікти, якщо вони виникають);
- правильно організуйте режим дня (дитина повинна висипатися, правильно харчуватися, не затягувати шкільні завдання до пізнього вечора):
- цікавтеся як пройшов день ( не просто ну що там в школі, а конкретніше:що сьогодні найбільше запам’яталося в школі, що смачненьке їла і т.д.);
- більше відпочивати активно (прогулянки на вулиці, катання на велосипеді, санчатах).