A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа
"Інклюзивно-ресурсний центр"
Грунської сільської ради
Охтирського району Сумської області

Асистент вчителя в ЗЗСО

Асистент вчителя в закладі загальної середньої освіти

Асистент вчителя – це педагогічний працівник, що призначається на посаду керівником закладу освіти, має педагогічну освіту та забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу.

На посаду асистента вчителя приймаються особи:

  • які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію;

  • вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства);

  • моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки.

Асистенти вчителів приймаються на роботу за трудовими договороми відповідно до вимог Закону «Про повну загальну середню освіту» та законодавства про працю. У випадку, якщо асистенти вчителів державних і комунальних закладів загальної середньої освіти досягли пенсійного віку та їм виплачується пенсія за віком, вони продовжують працювати на основі трудових договорів. Що укладаються строком від одного до трьох років.

Перелік посадових обов’язків асистента вчителя визначається посадовою інструкцією, яка затверджується керівником закладу освіти.

Асистент вчителя підвищує свою кваліфікацію та проходить атестацію педагогічних працівників.

Посада асистента вчителя не передбачає присвоєння кваліфікаційних категорій і зазвичай їм встановлюються 10-12 тарифні розряди. При встановленні тарифного розряду враховуються освітній рівень працівника, професійна компетентність, педагогічний досвід, результативність та якість роботи, інші дані, які характеризують його професійну діяльність.

За роботу в інклюзивних класах (групах) встановлюється доплата у співвідношенні до тарифної ставки 20 % відсотків. Зазначена доплата встановлюється педагогічним працівникам тільки за години безпосередньої роботи в інклюзивних класах (група). Оскільки посада асистента вчителя вводиться для роботи в інклюзивному класі зазначена доплата встановлюється на все педагогічне навантаження асистента вчителя.

Педагогічне навантаження асистента вчителя у ЗЗСО становить 25 годин на тиждень.

Посада асистента вчителя вводиться з розрахунку 1 (одна) ставка на 1 (один) інклюзивний клас.

Асистент вчителя складає Річний План своєї роботи. Річний план затверджується керівником закладу освіти та має корелюватися з освітньою програмою та навчальними програмами, планами роботи педагогічних працівників, з якими в партнерстві працює асистент вчителя.

Асистент вчителя є учасником шкільної Команди психолого-педагогічного супроводу та виконує функції передбачені Примірним положенням про команду супроводу, у трму числі бере участь у розробці індивідуальної програми розвитку. Проте асистент вчителя не здійснює самостійної розробки ІПР та індивідуального навчального плану.

ВАЖЛИВО: провідну роль в організації освітнього процесу під час уроку відіграє вчитель. Асистент вчителя перебуває в партнерстві з усіма педагогічними працівниками та забезпечує єдність вимог до виконання освітньої програми та забезпечення реалізації індивідуальної програми розвитку учня з ООП.

Робота асистента вчителя може будуватися на принципі «Co-teaching» («Спільне викладання»), при якому формується розподіл обов’язків між педагогами, що працюють в класі, зі спільним плануванням та організацією роботи, яка не виключає з процесу ні вчителя, ні асистента вчителя, надаючи можливість використовувати сильні сторони один одного.

Основні функції асистента вчителя

Організаційна:

- допомагає в організації освітнього процесу в класі з інклюзивним навчанням;

- надає допомогу учням з ООП в організації робочого місця;

- організовує спільно з іншими педагогічними працівниками інклюзивне освітнє середовищє в класі;

- проводить спостереження за дитиною під час освітнього процесу та фіксує результати спостереження в щоденнику спостережень;

- допомагає концентрувати увагу, спряє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня з ООП;

- співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з ООП та бере участь у розробленні ІПР (індивідуальної програми розвитку);

- забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання і праці;

- забезпечує залучення учнів з ООП до заходів закладу освіти, в тому числі позакласних;

- веде документацію.

Навчально-розвиткова та виховна:

- працює в партнерстві з учителем з метою виконання освітньої програми для досягнення учнями класу результатів навчання, формування компетентностей;

- забезпечує спільно з вчителем єдність навчання, виховання і розвитку учнів;

- співпрацюючи з учителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів;

- забезпечує розробку індивідуальних завдань і роздаткових матеріалів для учнів з ООП;

- адаптує чи модифікує (за потреби) матеріали для уроку відповідно до ІПР;

- сприяє соціалізації учнів з ООП та включенню їх до учнівського колективу;

- сприяє розвитку дітей з ООП, поліпшенню їхнього психоемоційного стану;

- стимулює розвиток соціальної активності дітей , сприяє виявленню та розкриттю їх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі в науковій, технічній, художній творчості;

- створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.

Діагностична:

- разом із групою фахівців, які розробляють ІПР, вивчає особливості діяльності та розвитку учнів з ООП;

- визначає сильні та слабкі сторони, потенційні можливості та бар’єри навчання;

- оцінює виконання ІПР, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня, в тому числі слідкує за його успіхом за певний період часу, порівнює стан сформованості окремих функцій дитини в динаміці;

- створює індивідуальне портфоліо учня.

Прогностична:

- на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;

- здійснює прогноз відповідно до стану сформованості функцій дитини та її компетенцій порівняно зі фіксованими прогнозами в індивідуальній програмі розвитку, у тому числі з поставленням «SMART-цілей».

Консультативно-комунікативна:

- постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу щодо освітнього процесу, виконання індивідуальної програми розвитку, підготовки необхідних матеріалів;

- здійснює двосторонню комунікацію з батьками (законними представниками) щодо успіхів учня з ООП, вдалих прийомів та особливостей організації освітнього процесу (при яких умовах краще концентрує увагу, необхідність фізичної допомоги при письмі, необхідність контролювати виконання завдання);

- за дорученням керівника закладу освіти здійснює комунікацію з фахівцями ІРЦ щодо психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП та щодо особливостей організації освітнього процесі.

Обовязки асистента вчителя

Асистент вчителя зобов’язаний:

  • дотримуватися принципів дитиноцентризму та педагогіки партнерства у відносинах з учнями та їхніми батьками;

  • виконувати обов’язки, визначені установчими документами закладу освіти, трудовим договором та їхніми посадовими обов’язками;

  • забезпечувати єдність навчання, виховання та розвитку учнів;

  • володіти навичками з надання домедичної допомоги дітям;

  • постійно підвищувати свою педагогічну майстерність;

  • дотримуватися принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про учасників освітнього процесу;

  • повідомляти про факти булінгу (цькування), свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів щодо його припинення;

  • забезпечувати особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня з ООП;

  • допомагати у навчанні не лише дитині з ООП, а усім іншим учням класу;

  • брати участь у розбудові інклюзивного освітнього середовища разом з іншими педагогічними працівниками закладу освіти;

  • забезпечувати партнерство з вчителем та іншими учасниками освітнього процесу з метою виконання освітньої програми для досягнення усіма учнями класу результатів навчання, формування відповідних компетентностей, їхнього особистісного та соціального розвитку.

Що асистент вчителя не робить:

  • не веде самостійно урок;

  • не дає самостійно завдань під час уроку чи домашніх завдань;

  • не здійснює оцінювання учнів;

  • не звільняє учнів від уроків;

  • не складає розклад відвідування уроків учнем з ООП;

  • не обирає самостійно навчальний матеріал та методики викладання без узгодження з вчителями, які працюють в класі;

  • НЕ здійснює самостійної розробки індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану;

  • не надає (не проводить) корекційно-розвиткові та психолого - педагогічні послуги (заняття) в межах свого педагогічного навантаження;

  • не надає консультацій та завдань замість вчителя-логопеда, практичного психолога чи інших фахівців;

  • не направляє батьків до вузьких спеціалістів;

  • не змінює самостійно освітню траєкторію учня;

Робота асистента вчителя в умовах дистанційного навчання

Відповідно до методичних рекомендацій про організацію освітнього процесу дітей з ООП в ЗЗСО у 2022/2023 навчальному році в умовах дистанційного навчання дітей з ООП роль асистента вчителя посилюється, оскільки такі діти в умовах воєнного стану потребують особливої уваги та підтримки в освітньому процесі.

Відповідно до Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року № 963, асистент вчителя є педагогічним працівником, на якого поширюються державні гарантії в умовах воєнного стану, визначені Законом України «Про освіту», зокрема щодо організації освітнього процесу в формі, що є найбільш безпечною для його учасників; збереження місця роботи, середнього заробітку працівників.

З огляду на зазначене, наголошується на недопущенні порушення трудових прав (скорочення посад, звільнення, невиплата заробітної плати асистентів вчителів та за наявності організаційних і технічних можливостей виконувати завдання, передбачені посадовою інструкцією). Здійснювати оплату праці педагогічних працівників відповідно до норм чинного законодавства.

Відповідно до статей 26 та 44 Закону України «Про повну загальну середню освіту» асистент вчителя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня з особливими освітніми потребами результатів навчання, передбачених відповідним стандартом.

Асистент вчителя, який є учасником команди психолого-педагогічного супроводу, забезпечує індивідуалізацію освітнього процесу для дитини з ООП та в умовах дистанційного навчання продовжує виконувати свої функції, визначені у посадовій інструкції, затвердженій керівником закладу, а також виконувати функції відповідно до примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини.

Отже в умовах організації дистанційного навчання асистент вчителя:

  • організовує спільно з учителем/ями освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання;

  • забезпечує навчання учня з особливими освітніми потребами, у тому числі за потреби здійснює в межах свого педагогічного навантаження підключення поза часом уроку, який здійснюється онлайн, та надає додаткові пояснення, виконує разом з дитиною домашні завдання, які були їй незрозумілі;

  • надає додаткові пояснення дитині щодо виконання матеріалу, який вивчається, та завдань в окремій онлайн кімнаті, забезпечує перевірку виконання таких завдань;

  • забезпечує реалізацію ІПР в межах своєї компетенції, зокрема досягнення поставлених в програмі цілей навчання. завдань на період дії ІПР, забезпечення визначених ІПР потреб;

  • забезпечує в межах компетенції реалізацію індивідуального навчального плану дитини (за наявності);

  • забезпечує комунікацію закладу освіти та батьків (законних тощо;

  • представників) з метою організації навчання учнів з особливими освітніми потребами;

  • координує дистанційне навчання з батьками (законними представниками) дитини, у тому числі завчасно попереджає про зміни розкладу, необхідні навчальні матеріали;

  • здійснює підготовку матеріалів для дистанційного навчання для учнів з ООП, у тому числі консультує батьків щодо їх використання;

  • забезпечує підготовку індивідуальних завдань та адаптацію навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей учня з урахуванням умов дистанційного навчання;

  • забезпечує індивідуалізацію технологій дистанційного навчання з урахуванням особливих освітніх потреб, у тому числі обирає відповідні інструменти, консультує батьків щодо технічних особливостей їх використання з учнями з ООП;

  • асистує вчителю під час проведення дистанційних завдань, зокрема допомагає вчителю під час поділу учнів на пари та групи в ZOOM-конференціях, може приєднуватись до будь-якої пари/групи в будь-який момент, допомагати та виправляти помилки, слідкувати за підняттям рук учнів, вмикати та вимикати мікрофони, включати демонстрацію екрану для показу презентацій та відео, слідкувати за чатом та відповідати на питання учнів та батьків, які виникають під час уроку;

  • асистує вчителю при роботі з іншими учнями класу, які потребують першого рівня підтримки в закладі освіти, додаткових пояснень, індивідуального підходу, мають проблеми з опануванням матеріалу, у тому числі у зв’язку з перебуванням за кордоном чи на тимчасово окупованих територіях, відсутністю доступу до онлайн занять, наявністю психологічної травми;

  • надає учню та його батькам (законним представникам) рекомендації щодо отримання норм при користуванні комютерною технікою, щодо організації робочого місця дитини;

  • спільно з іншими учасниками команди супроводу бере участь у розробленні ІПР;

  • забезпечує ведення щоденника спостережень за дитиною з ООП з метою відстеження динаміки розвитку та оцінки рівня досягнення цілей навчання, зазначених в ІПР;

  • створює індивідуальне портфоліо учня з ООП.


 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень