Розвиток навичок, що передують письму, у дітей з синдромом Дауна
Найменше вивченою навичкою у дітей з синдромом Даунає письмо.
Вочевидь, успішність оволодіння письмом залежить від володіння дитиною мовленням та читанням, проте цій успішності можуть заважати проблеми дитини з руховими навичками. Однак вдосконалення вправ дає надію на позитивний результат.
Отже, навички письма можна розглядати з двох боків
-з точки зору мовленнєвої діяльності
-з точки зору рухових навичок, тобто знання, що писати та вміння писати на папері.
І.Розвиток навичок, що передують письму, у дітей з синдромом Дауна.
Пізнавальні (когнітивні) здібності дитини розвиваються паралельно з навичками дрібної моторики. Кожна нова ступінь розвитку передбачає більш точні і тонкі рухи рук і пальців. Щоб дитина із синдромом Дауна змогла навчитися писати, її треба спочатку навчити правильно тримати олівець і малювати прості геометричні фігури. Чого має малюк навчитися перш, ніж вчитися письму? Які вміння відіграють роль в освоєнні письма?
Уміння зберігати рівновагу тіла
Для того щоб приступити до освоєння навичок, що передують письму, дитина повинна навчитися самостійно сидіти. Поки вона цьому не навчиться, її тіло потрібно буде підтримувати в сидячому положенні за допомогою валиків, або садити на спеціальний стільчик, фіксує положення малюка. Щоб малюк міг маніпулювати олівцем або крейдою, його руки повинні бути вільні, а не притиснуті до тулуба.
Уміння керувати передпліччям
Дитині необхідно навчитися рухати передпліччям, щоб вона могла переводити кисть руки з положення долонею вниз в так зване нейтральне, або середнє, положення, яке ми використовуємо, коли пишемо.
Стабільність зап'ястя
Зап'ясті утримує кисть руки в певному положенні, що дозволяє керувати пальцями. Якщо зап'ястя нестабільно, дитині важко контролювати точні рухи пальців.
Захоплення
Уміння тримати крейду, олівець чи ручку - необхідна умова розвитку точних навичок письма. Щоб утримати в руці олівець або ручку захоплення пальців повинен бути достатньо міцним, але не надмірним, оскільки це може обмежувати свободу рухів. Використання обох рук: ведучої і допомагає. Важливо навчити малюка користуватися обома руками одночасно так, щоб одна рука безпосередньо виконувала дію, а інша їй допомагала. В процесі письма одна рука тримає ручку і безпосередньо пише, а друга рука притримує папір. Якщо дитині не вдається користуватися обома руками одночасно, доводиться фіксувати аркуш паперу, прикріплюючи його до столу.
Координація рухів рук і очей
Щоб навчитися малювати і писати, необхідне вміння координувати рухи очей з тонкими рухами плеча, передпліччя, кисті і пальців.
ІІ.В якій послідовності розвиваються вміння, що ПЕРЕДУЮТЬ ПИСЬМУ?
Слід мати на увазі, що тут наводиться лише ЗАГАЛЬНА ПОСЛІДОВНІСТЬ формування умінь і навичок.
Більшість дітей спочатку вчаться тримати олівець в кулаці, захопивши його всією долонею. Приблизно з трьох з половиною років можна запропонувати малюкові вправи, які допоможуть йому згодом тримати олівець пучкою.
1. Спонукайте дитину брати дрібні предмети кінчиками пальців (пінцетний захват) і випускати їх, складаючи в якусь ємність.
2. Щоб дитині було легше навчитися тримати олівець пучкою, надайте йому можливість користуватися товстими крейдою довжиною близько 7 см або шматочками крейди. Такі крейди незручно тримати в кулачку і малюк швидше візьме його так, як потрібно для письма. Можна також використовувати товсті фломастери. Дітям із синдромом Дауна обов'язково треба показувати, як тримати олівець «по-новому».
3. Щоб дитині було зручно писати, зовсім необов'язково, щоб він тримав олівець трьома пальцями абсолютно правильно. Якщо ваша дитина до певного віку не може оволодіти щепотним захопленням і керувати рухами дрібних м'язів руки, не хвилюйтеся. Потрібні лише час і практика. Деякі заняття, які розвивають навички дрібної моторики і допомагають тренувати руху окремих пальців: Запропонуйте дитині катати маленькі шматочки глини або замазки, утримуючи їх кінчиками великого і вказівного або великого і середнього пальців. Можна грати з не тугими білизняними прищіпками, складати папір або витягувати серветки з пачки, відкручувати кришечки від тюбиків із зубною пастою великим, вказівним і (іноді) середнім пальцями, переміщати плоскі предмети (наприклад, ключ) від долоні до кінчиків пальців, не допомагаючи собі іншою рукою.
В літературі, присвяченій синдрому Дауна, майже не згадується про навичку письма, за виключенням коротких уривків з описом окремих випадків (Smit W.W.,1976, DuffenL.,1974).
Єдиний приклад структурованої програми по письму дає програма університету Маккуорі (Pieterse M.,TreloarR.,1981). Задачі програми з малювання та підготовки до письма наведені нижче. Автори вказують, що ці задачі слід розбити на декілька простіших навичок.Кількість піднавичок залежить від швидкості просування дитини вперед. Дослідження показують, що діти швидко забувають засвоєні навики малювання. Необхідно, перед тим як переходити до навчання письма, регулярно вправлятися на заняттях в цих навичках. В деяких випадках дитині складно розрізнити стимули (малюнки). Навчившись перемальовувати «+», дитина не стане малювати його, перемальовуючи «V», але вона може намалювати «V», перемальовуючи «+» та «V». Щоб розвинути здатність дитини до розрізнення, необхідно чергувати стимули у випадковому порядку.
Існує точка зору, згідно якої складнощі «сонячних» дітей з реалізацією рухових навичок, тих, які необхідні для розмови та письма, обумовлені дефектом в будуванні «моторних програм» цих рухів в мозку. Якщо дитина з синдромом Дауна має саме такий дефект, то для досягнення прийнятних рівнів діяльності вона потребує значно більшої кількості вправ. Їй необхідно перемальовувати по шаблону обриси букв та цифр і тільки після цього намагатися намалювати їх самостійно. Тут важливі методики навчання без помилок-достатня практика в обведенні, а потім перемальовуванні. В сучасному стані знань можна дати практичну пораду: вправи з обведення і перемальовування обрисів чисел, букв, слів корисно починати в самому ранньому віці, оскільки через них дитина навчається. Обводячи контури олівцем або пальцем, дитина може легше запам’ятатиціконтури та покращити рухові навички, необхідніїй для самостійного письма.
№ | Навчальні задачі |
1 |
Перемалювати круг |
2 |
Перемалювати + |
3 |
Перемалювати V |
4 | Намалювати обличчя |
5 |
Намалювати квадрат |
6 |
Намалювати чоловічка |
7 |
Перемалювати трикутник |
8 |
Малювати, не виходячи за дві обмежувальні лінії |
9 |
Обвести лінії |
10 |
Обвести круг |
11 |
Перемалювати букви |
12 |
Обвести ім’я |
13 |
Перемалювати ім’я |
14 |
Обвести слова |
15 | Перемалювати слова |
Рівень | Навички, необхідні для оволодіння задачею навчання | Методики навчання |
1 |
Дитина перемальовує квадрат за словесною інструкцією. |
«Малюємо квадрат». |
2 |
Дитина малює квадрат, відтворюючи рухи педагога. |
Показ дитині рухів. Говориться наступне : «Я веду лінію вниз, потім вздовж, потім вгору і знову вздовж. Ти роби так само. |
3 |
Дитина малює квадрат після того, як дорослий підказав, що для цього потрібно зробити. |
Коли дитина малює, педагог підказує їй словами, що треба зробити : «Веди вниз, вздовж, вгору, вздовж». |
4 |
Дитина малює квадрат після того, як дорослий, взявши її руку в свою, намалював разом з нею квадрат. |
Педагог, взявши руку дитини в свою, малює разом з нею квадрат, затримуючи проведення ліній при кожній зміні напрямку руху руки, тобто в кутах квадрата. |
5 | Дитина з’єднує 4 крапки, які утворюють квадрат. |
Намалювати 4 крапки на папері. Сказати : «Я з’єднуюці точки. Дивися, утворився квадрат». Намалювати ще такі ж крапки і підказати дитині, як їх з’єднувати. |
Успіхів вам!