A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа
"Інклюзивно-ресурсний центр"
Грунської сільської ради
Охтирського району Сумської області

Кінезіологія як засіб розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дітей з особливими освітніми потребами

Дата: 09.11.2023 13:43
Кількість переглядів: 12

Сьогодні збільшилась кількість дітей з різними порушеннями у розвитку, труднощами в навчанні та адаптації, затримкою мовлення, порушенням вимовної сторони. Для роботи з такими дітьми необхідно проводити комплексну психокорекційну роботу.

Однією з складових елементів такої роботи є кінезіологічна корекція. Кінезіологія належить до здоров`язбережувальних технік. ЇЇ вправи спрямовані на збереження здоров`я дітей, корекцію та попередження порушень у їхньому розвитку і актуальна ще й тому, що її широко використовують в роботі з дітьми з ООП. Такі діти мають відставання у пізнавальній сфері, у розвитку словесно – логічного мислення. Не опановують навички аналізу та синтезу, порівняння й узагальнення. У них недостатньо розвинена ручна моторика, часто порушена координація рухів.

Кінезіологія – це наука про розвиток головного мозку через рух. Вчені Б.Н.Анохін, І.М. Сечєнов стверджували, що обидві півкулі головного мозку можуть ефективно розвиватися через виконання спеціальних рухів – кінезіологічних вправ. В.С. Сухомлинський вважав, що рух пальців сприяє активізації мовленнєвих центрів головного мозку і посиленню діяльності мовленнєвих зон.

Основна мета кінезіології: розвиток міжпівкульної взаємодії та синхронізація роботи півкуль головного мозку, що сприяє активізації розумової діяльності.

Завдання кінезіології:

• розвиток міжпівкульної взаємодії;

• синхронізація роботи півкуль;

• розвиток дрібної моторики;

• розвиток психічних функцій (пам`яті, уваги, мислення);

• розвиток мовлення.

Розтягування, дихальні вправи, окорухові вправи, вправи для розвитку дрібної моторики, масаж, вправи на релаксацію покращують розумову діяльність, підвищують стійкість уваги, допомагають відновленню мовленнєвих функцій, полегшують процеси читання і письма.

Як проводити вправи?

Вправи можна проводити у будь – який час як динамічні паузи або як частину заняття. Час проведення 3-5 хвилин, у цілому це може становити 25 – 30 хвилин на день. Вправи виконуються стоячи або сидячи за столом.

Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:

• прискорення темпу виконання;

• виконання із заплющеними очима;

• доручення рухів очей і мовлення до рухів рук;

• доручення дихальних вправ і методу візуалізації.

Кінезіологічні вправи для дітей молодшого дошкільного віку.

«Ліхтарики – зірочки». Руки витягнути перед собою. Одню долоню стиснути в кулак, пальці другої розчепірені. Ритмічно змінювати положення («зірочки запалилися і згасли»).

«Кільця». По черзі якомога швидше перебирати пальцями рук, з`єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній та інш. Вправу виконувати у прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотньому (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Вправи для старших дошкільників і школярів.

«Кулак – ребро – долоня». Послідовно змінювати позицію рук на площині столу: долоня, стиснена в кулак, долоня ребром на площині столу і розпрямлена на площині столу.

«Лезгинка». Ліву руку стиснути в кулак, великий палець відставити у сторону, кулак розвернути пальцями до себе. Прямою долонею правої руки в горизонтальному положенні торкнутися мізинця лівої. Після цього одночасно змінити положення правої та лівої рук (6-8 змін позицій).

«Змійка». Схрестити руки долонями одна до одної,зчепити пальці «в замок», вивернути руки до себе. Рухати пальцем, дотримуючись вказівок педагога. Палець має рухатися точно і чітко. Торкатися його не можна (тільки на початку навчання, якщо не вдається виконати вправу на зоровому рівні). Послідовно у вправі мають брати участь усі пальці обох рук.

«Вухо –ніс». Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустити вухо і ніс, плеснути в долоні, змінити положення рук «з точністю до навпаки».

«Велосипед». Вправу виконують у парах. Стати одне навпроти одного, торкнутися долонями долонь партнера. Здійснювати рухи, аналогічні тим, що виконують ноги під час їзди на велосипеді.

«Поплескали – погладили». Вправу виконують у парах. Одню долоню покласти на плече партнера, другу – йому на голову. Необхідно одночасно гладити партнера по голові та поплескувати його по плечу.

«Дзеркальне малювання». Малювати на аркуші паперу одночасно обома руками дзеркально – симетричні малюнки, літери. Систематичне виконання кінезіологічних вправ підвищує концентрацію уваги, фізичну та розумову активність.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень