Кінезіологія як засіб розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дітей з особливими освітніми потребами
Сьогодні збільшилась кількість дітей з різними порушеннями у розвитку, труднощами в навчанні та адаптації, затримкою мовлення, порушенням вимовної сторони. Для роботи з такими дітьми необхідно проводити комплексну психокорекційну роботу.
Однією з складових елементів такої роботи є кінезіологічна корекція. Кінезіологія належить до здоров`язбережувальних технік. ЇЇ вправи спрямовані на збереження здоров`я дітей, корекцію та попередження порушень у їхньому розвитку і актуальна ще й тому, що її широко використовують в роботі з дітьми з ООП. Такі діти мають відставання у пізнавальній сфері, у розвитку словесно – логічного мислення. Не опановують навички аналізу та синтезу, порівняння й узагальнення. У них недостатньо розвинена ручна моторика, часто порушена координація рухів.
Кінезіологія – це наука про розвиток головного мозку через рух. Вчені Б.Н.Анохін, І.М. Сечєнов стверджували, що обидві півкулі головного мозку можуть ефективно розвиватися через виконання спеціальних рухів – кінезіологічних вправ. В.С. Сухомлинський вважав, що рух пальців сприяє активізації мовленнєвих центрів головного мозку і посиленню діяльності мовленнєвих зон.
Основна мета кінезіології: розвиток міжпівкульної взаємодії та синхронізація роботи півкуль головного мозку, що сприяє активізації розумової діяльності.
Завдання кінезіології:
• розвиток міжпівкульної взаємодії;
• синхронізація роботи півкуль;
• розвиток дрібної моторики;
• розвиток психічних функцій (пам`яті, уваги, мислення);
• розвиток мовлення.
Розтягування, дихальні вправи, окорухові вправи, вправи для розвитку дрібної моторики, масаж, вправи на релаксацію покращують розумову діяльність, підвищують стійкість уваги, допомагають відновленню мовленнєвих функцій, полегшують процеси читання і письма.
Як проводити вправи?
Вправи можна проводити у будь – який час як динамічні паузи або як частину заняття. Час проведення 3-5 хвилин, у цілому це може становити 25 – 30 хвилин на день. Вправи виконуються стоячи або сидячи за столом.
Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:
• прискорення темпу виконання;
• виконання із заплющеними очима;
• доручення рухів очей і мовлення до рухів рук;
• доручення дихальних вправ і методу візуалізації.
Кінезіологічні вправи для дітей молодшого дошкільного віку.
«Ліхтарики – зірочки». Руки витягнути перед собою. Одню долоню стиснути в кулак, пальці другої розчепірені. Ритмічно змінювати положення («зірочки запалилися і згасли»).
«Кільця». По черзі якомога швидше перебирати пальцями рук, з`єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній та інш. Вправу виконувати у прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотньому (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Вправи для старших дошкільників і школярів.
«Кулак – ребро – долоня». Послідовно змінювати позицію рук на площині столу: долоня, стиснена в кулак, долоня ребром на площині столу і розпрямлена на площині столу.
«Лезгинка». Ліву руку стиснути в кулак, великий палець відставити у сторону, кулак розвернути пальцями до себе. Прямою долонею правої руки в горизонтальному положенні торкнутися мізинця лівої. Після цього одночасно змінити положення правої та лівої рук (6-8 змін позицій).
«Змійка». Схрестити руки долонями одна до одної,зчепити пальці «в замок», вивернути руки до себе. Рухати пальцем, дотримуючись вказівок педагога. Палець має рухатися точно і чітко. Торкатися його не можна (тільки на початку навчання, якщо не вдається виконати вправу на зоровому рівні). Послідовно у вправі мають брати участь усі пальці обох рук.
«Вухо –ніс». Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустити вухо і ніс, плеснути в долоні, змінити положення рук «з точністю до навпаки».
«Велосипед». Вправу виконують у парах. Стати одне навпроти одного, торкнутися долонями долонь партнера. Здійснювати рухи, аналогічні тим, що виконують ноги під час їзди на велосипеді.
«Поплескали – погладили». Вправу виконують у парах. Одню долоню покласти на плече партнера, другу – йому на голову. Необхідно одночасно гладити партнера по голові та поплескувати його по плечу.
«Дзеркальне малювання». Малювати на аркуші паперу одночасно обома руками дзеркально – симетричні малюнки, літери. Систематичне виконання кінезіологічних вправ підвищує концентрацію уваги, фізичну та розумову активність.