Основні принципи роботи вихователя закладу дошкільної освіти з дітьми з особливими освітніми потребами
Основні принципи роботи вихователя закладу дошкільної освіти
з дітьми з особливими освітніми потребами
Останнім часом приділяється велика увага проблемі виховання і навчання дітей з ООП. Це обумовлено тим, що збільшується кількість дітей із проблемами розвитку. Ці діти потребують особливої уваги та комфортного простору, толерантного ставлення дітей, батьків, колективу ДНЗ.
Принципи організації роботи з дітьми з ООП:
* Індивідуалізації та диференціації.
* Єдності сенсорного розвитку (безпосередній чуттєвий досвід дитини як основа розвитку), мовленнєвого розвитку (формування різних видів мовленнєвої компетентності), лінгвістичного (засвоєння мовних засобів), комунікативного (включення дітей у різні форми спілкування) розвитку.
* Підтримки самостійної активності дитини.
* Комплексного підходу (освіта дитини з ООП вимагає міждисциплінарного підходу до визначення впровадження методів і засобів виховання, навчання і розвитку).
* Варіативності в організації процесів навчання і виховання.
*Активного включення в освітній процес всіх його учасників: дітей, батьків і фахівців з корекційної роботи.
* Партнерської взаємодії з родиною, яка виховує дитину з ООП (зустріч з батьками, бесіди, консультації, інформаційна підтримка, залучення батьків до корекційно – розвивальної роботи).
Основні завдання корекційно-розвиткової роботи:
- допомогти дітям із ООП оволодіти різноманітними знаннями з предметного світу, життєдіяльності дитини з природного довкілля, художньо- продуктивної діяльності; - підібрати такі види діяльності, що максимально стимулюють активність дитини;
- проводити лікувально- оздоровчі заходи;
- змінювати види діяльності для відпочинку;
- шукати індивідуальний підхід, надавати індивідуальну допомогу;
- давати завдання з опорою на зразки;
- проводити докладний інструктаж щодо виконання завдань;
- давати багаторазові вказівки та вправи для закріплення нового матеріалу;
- проводити динамічне спостереження за успіхами кожної дитини;
- під час навчання дитини звертати увагу на стан різних аспектів її психічної діяльності (пам’ять, увага, мислення, мовлення, темп роботи, вміння долати перешкоди);
- проводити індивідуальні корекційні заняття, використовувати на заняттях різноманітні види практичної діяльності.
Працюючи з дітьми з ООП, особливу увагу необхідно приділяти дидактичній грі. Адже, саме гра має дуже важливе значення в житті дитини, сприяє її всебічному розвитку. В грі дитина розвивається, як особистість, у неї формують ті сторони, від яких залежатиме успішність у навчанні та в її подальшому житті. Під час гри можна краще розпізнати дитину, її характер, звички, творчі можливості.
Рекомендації щодо використання дидактичних ігор у роботі з дітьми з ООП:
- дидактичні ігри потрібно ширше використовувати на заняттях, а також у різних режимних моментах;
- дидактичні ігри мають бути доступні та зрозумілі дітям, а також відповідати їхнім віковим та психологічним особливостям;
- кожна дидактична гра повинна мати своє конкретне навчальне завдання, що відповідає темі заняття;
- під час підготовки до проведення дидактичної гри рекомендується добирати такі цілі, які сприяють не лише отриманню нових знань, а й корекції психічних процесів у дитини З ООП;
- проводячи дидактичну гру, треба використовувати різноманітну наочність, яка має нести змістовне навантаження і відповідати естетичним вимогам;
- знаючи особливості дітей з ООП, для кращого сприймання, потрібно задіяти кілька аналізаторів (слуховий, зоровий, тактильний );
- гра має ускладнюватись за змістом, дидактичним завданням, ігровими діями і правилами;
- потрібно навчати ігрових дій, лише за цієї умови гра набуває навчального характеру і стає змістовною;
- рекомендовано добирати такі дидактичні ігри, які несуть позитивне емоційне забарвлення, формують інтерес до нових знань.