Ресурсна кімната в закладі освіти
Сьогодні пропоную поговорити про ресурсну кімнату в закладі освіти. Для чого вона потрібна? Хто і коли нею може користуватися? Як правильно, як краще організувати освітній простір? На ці та інші запитання спробуємо дати відповіді.
Поняття «ресурсна кімната» ми зустрічаємо у Постанові КМУ «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти» № 530 від 10.04.2019р.(зі змінами), Постанові КМУ «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» № 957 від 15.09.2021р. (зі змінами), наказі МОН України «Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти» №414 від 23.04.2018 (зі змінами).
Ресурсна кімната – спеціально облаштована кімната (частина кімнати), що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку учнів з ООП, гармонізації їх психоемоційного стану та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
Отже, ресурсна кімната створюється:
-для проведення індивідуальних, групових корекційно-розвиткових занять;
-для проведення занять з СПО;
- формування навичок самообслуговування;
-психологічного розвантаження;
-відпочинку.
Вона може використовуватись всіма учнями закладу освіти, не лише дітьми з особливими освітніми потребами. Звертаю увагу на те, що учні, вихованці можуть перебувати в цій кімнаті лише у супроводі педагогів!
У нормативно-правових документах відсутні чіткі вимоги по облаштуванню ресурсної кімнати. Натомість ми зустрічаємо багато рекомендацій щодо її створення.
На мою думку ресурсну кімнату в закладі освіти доцільно розмістити на першому поверсі основної споруди, щоб вона була доступною та нею могли скористатися всі діти.
З досвіду роботи хочу зазначити, що необхідно забезпечити функціонування кількох зон:
- навчально-пізнавальної;
- ігрової;
- побутово-практичної.
Навчально-пізнавальну зону можна облаштувати: робочим місцем вчителя/вихователя (стіл, комп’ютер, інше мультимедійне обладнання), індивідуальним місцем учня/вихованця (парта, стільчики різних розмірів), місцем для проведення групових занять (меблі, корекційні засоби навчання). Меблі бажано обирати нейтральних, пастельних кольорів. Зверніть увагу на їхню мобільність, це дасть можливість організувати освітній простір для дітей з різними видами труднощів, а також швидко його переоблаштувати для групової чи індивідуальної роботи. Пам’ятайте, головне призначення навчально-пізнавальної зони – створення комфортних умов для проведення корекційно-розвиткових занять чи отримання психолого-педагогічних послуг.
Не менш важливою є побутово-практична зона, яка включає в себе кухню, кухонний інвентар. Для дітей з інтелектуальними порушеннями, розладами аутистичного спектру одним із напрямків корекційно-розвиткової роботи є соціально-побутове орієнтування. Саме завдяки цьому осередку ми зможемо познайомити дітей з культурою харчування, предметами побуту і т.д. Також бажано забезпечити підведення води, для того, щоб діти мали можливість опановувати навички самообслуговування і успішно адаптуватися у самостійному житті.
Ігрова зона забезпечує універсальність кімнати, адже діти дошкільного віку, молодшого шкільного віку проявляють значний інтерес до ігрової діяльності. ЇЇ можна розділити на декілька секторів: фізичного розвитку, психологічного розвантаження, розвивальний. Для забезпечення сектору фізичного розвитку можна придбати батути для розвитку рухових активностей, сенсорні доріжки, лабіринти, сухий басейн, «яйце-райце». Покращенню психоемоційного стану, зниження тривожності, агресії, нервового збудження сприятиме сектор психологічного розвантаження, який можна облаштувати сенсорним куточком, столом для малювання піском, різноманітним сенсорним та дидактичним матеріалом. Для розвивального осередку можна використати різноманітні настільні ігри, пазли, книги для різної вікової категорії, матеріал для творчості дітей: пластилін, фарби, папір і т.д. Аналізуючи досвід колег, хочу зазначити, що для цього зручно використовувати стілажі, на яких можна розмістити весь цей матеріал, а також з їх допомогою ресурсну кімнату можна розділити на дві зони, що дасть можливість використовувати приміщення декільком дітям одночасно.
У закладах освіти, в яких організоване інклюзивне навчання дозволяється придбати корекційне обладнання і для ресурсної кімнати за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами. Для закупівлі користуємось наказом МОН України «Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти» №414 від 23.04.2018 (зі змінами). У розділі XI «Обладнання для ресурсної кімнати» ви знайдете чіткий перелік обладнання та матеріалів, характеристику та вимоги. Звертаю увагу, що за кошти субвенції можна придбати лише обладнання, яке вказане у наказі. Сьогодні дидактичні матеріали для інклюзивної освіти є дуже різноманітним, цікавим і корисним. Корекційні засоби навчання, які не зазначені в наказі можна придбати лише за спонсорські кошти, чи кошти місцевого бюджету.
У «Законі про повну загальну середню освіту» (ст.24,п.3) передбачено доплату 10-15% за завідування ресурсною кімнатою, відповідального визначає керівник закладу освіти.
Шановні керівники закладів освіти! Якщо у школі чи садочку не організоване інклюзивне навчання, не чекайте, коли у вас з’являться діти з особливими освітніми потребами! Працюйте вже сьогодні над створенням безбар’єрного простору, універсального дизайну у закладі освіти. За рік, без фінансової підтримки органів місцевого самоврядування це зробити не майже не можливо, а діти з особливими освітніми потребами поруч з нами кожного дня!